Tuesday 1 April 2014

Mengapa Kita Perlu Pilih Untuk Berniaga? : Kisah Sekumpulan Semut dan Seekor Keldai

Teks : Mariatul Qiptiyah Md Sah
Rujukan : Majalah Inspirasi Kejayaan (ik) Isu 14/2013



Kisah sekumpulan semut dan seekor keldai pembawa barang.

Pada suatu hari, seekor keldai sedang berehat kerana kepenatan membawa barang majikannya yang amat membebankannya. Bebannya hanya sebesar setengah daripada punggungnya. Keldai hanya mengikut saja perintah tuannya tanpa banyak karenah walaupun sudah terlalu letih.

Keldai berasa sangat letih kerana terpaksa berjalan jauh membawa beban itu ditambah pula hari yang begitu panas terik. Nafasnya termengah-mengah dan mulutnya berbuih-buih.

Sedang ia berehat, lalu sekawan semut yang kelihatan sedang bernyanyi-nyanyi dengan gembira sambil membawa makanan. Keldai itu mula tertarik dan pelik melihat gelagat sekawan semut itu.

Sebaik saja menghampiri keldai, ketua semut itu bertanya kepada keldai,

" Hai keldai, apa yang sedang kami lakukan di sini? "

" Saya sedang berehat wahai semut, " jawab keldai tersebut.

" Kenapa kamu kelihatan begitu penat sekali? " Tanya semut lagi.

" Saya berasa begitu penat sekali kerana membawa beban barang ini, beban ini tidaklah sebesar badanku tapi tersangatlah membebankan bagiku, ' jawab keldai.

" Beban siapa yang kau bawa itu wahai sang keldai? "

Keldai menjawab, " Tuan saya yang punya. Dia yang sedang minum dan makan di bawah pohon di sebelah sana tu! "

Sang keldai berkata lagi, " Eh! kamu ini semua pula, kenapa nampak begitu gembira? Sedangkan kamu semua terpaksa mengangkat beban makanan yang besar-besar belaka? "

Semut menjawab, " Kami memang begini setiap hari. kami juga membawa beban yang berat bahkan lebih berat dari badan kami tetapi kami sangat gembira sekali. Tiada istilah penat bagi kami kerana kami sangat gembira melakukannya. "

" Mengapa boleh jadi begitu ya?" Tanya keldai kehairanan.

Ketua Semut diam sejenak lalu berkata; " Barangkali kerana kita mempunyai jurang perbezaan wahai sang keldai yang dihormati. "

" Apa bezanya sang semut? Saya lihat kita sama saja membawa bebanan masing-masing? " tanya keldai lagi.

Semut menjelaskan " Kamu membawa beban yang berat tetapi beban yang berat itu bukan kepunyaan kamu, tetapi tuan kamu yang sedang makan minum dan berehat-rehat di bawah pohon sana. Sedangkan kami semua membawa beban yang lebih besar daripada badan kami tetapi beban-beban ini adalah kepunyaan kami sendiri dan bukan tuan kami."

Keldai itu termangu-mangu tetapi dia tidak dapat berbuat apa-apa kerana dia tetap seekor keldai yang hanya pandai ikut arahan tuannya. Keldai masih lagi kehairanan memikirkan akan maksud kata-kata ketua semut tersebut.




Pada fikiran anda, apakah moral di sebalik kisah semut dan keldai ini?

Bersambung...



******************************************
500 blog, 21 kelas, 13 guru online dedikasi bertugas. Alhamdulillah. Sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah melalui mana-mana kategori berikut 

 1. Kelas asas blog dan penulisan 
2. Kelas asas blog dan fan page mula bisnes 
3. Kelas belajar iklan mudah.my 
 4. Kelas penulisan kreatif 
5. Kelas akaun bisnes wahm/soho
6. Kelas Membuat E-Book

pendaftaran sudah dibuka,komen atau emel untuk keterangan lanjut.

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah ;)

Aksesori Tambahan Tambah Seri Kad Ucapan

Teks : Mariatul Qiptiyah binti Md Sah Kad ucapan yang dditambah dengan aksesori rama-rama pre-cut, riben dan butang. sumber : kolek...