Saturday, 29 June 2013

Kami TRW vs JDT

Share it Please
Teks : Mariatul Qiptiyah






Sudah beberapa kali rakan baik suami menjemput kami datang ke rumah bagi meraikan perkahwinan kami yang baru dilangsungkan April lepas. Namun beberapa kali itu jugalah terpaksa kami tangguh-tangguhkan atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Akhirnya, jemputan dapat kami penuhi lewat petang tadi.

Berbekalkan beberapa potong Roti Bawang Putih yang saya uli sendiri dan ketupat sotong air tangan suami. Ya, saya sangat bertuah kerana suami seorang yang amat meminati dan agak mahir dalam bidang masakan. Saya juga bersyukur suami ringan tulang sama-sama masuk ke dapur.

Kedatangan kami disambut meriah oleh Cik Din dan Kak Ayu serta anak-anaknya. Masing-masing sudah sedia menunggu untuk menjamu selera bersama kami. Wah, banyak sungguh hidangan yang disediakan oleh Kak Ayu. Paling menarik minat saya adalah Kek Coklat Cheese yang cantik lagi sedap ini. Jangan tak tahu semuanya Kak Ayu yang sediakan sendiri. Sejak mengenali Kak Ayu, saya mengkagumi bakat memasak Kak Ayu. Namun, bakatnya hanya terhad untuk hidangan keluarga dan rakan-rakan. Beliau mampu pergi jauh jika kena pada tempat dan caranya.

TRW vs JDT.  Itu yang tertera di atas kek bertemakan bola tersebut. Pada mulanya saya sangka kek tersebut adalah sempena perlawanan akhir Johan Era Piala FA di antara Johor dan Kelantan malam nanti. Kemudian saya tergelak kecil setelah menyedari antara lain maksud tulisan tersebut.

Suami saya berasal dari Pasir Emas, Kelantan. Saya pula berasal dari Batu Pahat, Johor. Kami berkenalan dan bertemu jodoh di Bumi Kenyalang ini. Kuasa Tuhan, rupanya jodoh kami bertemu di seberang laut ini. Subhanallah. Owh yer, berbalik kepada hal kek tadi, kebetulannya TRW vs JDT malam nanti ada kena mengena dengan kami. Simboliknya mungkin begitu.

Apapun, saya sangat berterima kasih kepada Cik Din dan Kak Ayu sekeluarga yang sudi menjemput dan meraikan kami. Sebenarnya jemputan ini di panggil Adat Jemput@Panggil Menantu di kalangan orang Kelantan. Saya akan menceritakan perihal Adat Jemput Menantu ini di entry yang lain. Sampai berjumpa lagi.

Salam Sayang,

Mariatul Qiptiyah



No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...