Friday 28 June 2013

Apa itu Quilling?

Teks : Mariatul Qiptiyah


Sejarah Quilling.

Quilling atau kertas kerawang adalah satu bentuk seni yang menggunakan jalur kertas yang digulung, dibentuk dan digam bersama untuk dijadikan satu reka bentuk hiasan. Jalur kertas digulung menjadi seperti ubat nyamuk atau 'coil' dan kemudiannya dibentuk menjadi pelbagai bentuk asas. Gulungan jalur kertas yang telah dibentuk disusun menjadi bunga, daun, binatang dan lain-lain.




Pada abad ke - 18, quilling menjadi popular di Eropah di mana ketika itu wanita golongan atasan dan bangsawan mempunyai banyak masa lapang. Quilling dianggap aktiviti yang tidak terlalu sukar dan berat untuk minda dan peribadi mereka yang lemah lembut.




Pada masa itu, hasil quilling banyak didapati sebagai hiasan2 di atas kabinet, di dompet, bingkai gambar dan cermin, kotak barangan kemas dan banyak lagi. Quilling juga digabungkan dengan teknik-teknik seni lain seperti sulaman dan lukisan.




Kraf ini telah melalui banyak perubahan selari dengan peredaran zaman dengan penggunaan teknik-teknik, gaya dan bahan-bahan yang baru. Quilling berdimensi pula mewujudkan hasil seni berbentuk 3D.



Hari ini, quilling menjadi semakin popular di kalangan peminat seni kraf dan tidak lagi terhad kepada golongan atasan. Hasil seni quilling semakin berkembang sehingga menghiasi kad-kad jemputan, kad-kad ucapan, penanda buku, cenderahati dan pelbagai lagi. Malahan, quilling boleh didapati di galeri seni di Eropah dan Amerika Syarikat.

Quilling adalah satu seni yang diamalkan di seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah ;)

Aksesori Tambahan Tambah Seri Kad Ucapan

Teks : Mariatul Qiptiyah binti Md Sah Kad ucapan yang dditambah dengan aksesori rama-rama pre-cut, riben dan butang. sumber : kolek...