Tuesday 23 July 2013

Review : Kelas Asas Membuat Blog dan Penulisan

Teks : Mariatul Qiptiyah


Assalamualaikum. Salam 15 Ramadhan. Alhamdulillah, sudah separuh bulan kita menjalani ibadah puasa. Berpuasa di Bumi Kenyalang ini tidaklah seseronok berpuasa di Semenanjung Malaysia bagi orang yang berasal dari sana seperti saya. Di sini tiada Pasar Ramadhan seperti di Tanah Semenanjung sana. Pasar Ramadhan yang paling besar pun hanya ada lebih kurang 25-30 buah gerai saja. Selera mereka pula mungkin memang tidak sama dengan selera kita. Namun, inilah peluang untuk kita merasa dan menimba pengalaman di tempat orang. 

Pelbagai kenangan dan pengalaman dilalui, bagaimanakah anda mengabadikannya? Secara tradisionalnya, masih ramai yang menulis dan menyimpan diari berbentuk buku fizikal. Ramai juga yang sudah menaip dan menyimpannya di dalam jurnal online atau jurnal maya seperti blog. Blog pula ada bermacam-macam bentuk mengikut citarasa dan tujuan blog tersebut dibina. Ada blog berbentuk penulisan jurnal, ada blog bergambar, ada blog perniagaan, blog berita dan bermacam-macam lagi. 

Saya sendiri telah mula berblog sejak tahun 2003 lagi. Blog saya pada masa itu berbentuk jurnal online. Seronoknya dan teruja dengan blog, boleh dikatakan setiap hari saya mengemaskini isi blog saya. Tambah-tambah seronok bila ramai yang membaca dan komen posting-posting saya.Melalui blog juga saya mengenali ramai kawan-kawan baru. Melalui blog jugalah saya memperolehi banyak maklumat-maklumat, ilmu-ilmu dan berita-berita terkini seluruh dunia. Jika kena caranya, banyak manfaat yang boleh kita perolehi dari blog dan internet ini.

Namun, hari demi hari saya kehilangan semangat dan momentum untuk terus menulis. Saya juga sentiasa berfikir bagaimana caranya untuk saya mendapat lebih manfaat daripada blog saya ini. Saya lihat ramai yang sudah dapat menjadikan blog mereka sebagai satu pendapatan. Saya juga ingin seperti mereka. Tapi bagaimanakah caranya?

Tertarik dengan kehidupan berkeluarga dan gaya penulisan hebat sepupu saya Khairunnisa Hamzahara, saya cuba-cuba bertanya apa rahsianya. Syukur, Nisa tidak lokek ilmu, tanpa jemu dia terus menerangkan dan meyakinkan saya untuk menyertai Kelas Asas Membuat Blog dan Penulisan kendaliannya. Walaupun pada awalnya saya merasakan diri saya hebat dengan pengalaman hampir 10 tahun saya berblog, namun terdetik juga dalam hati "Apa salahnya saya mencuba. Kadang-kadang kita merasakan diri sudah betul tetapi sebaliknya masih ada ilmu-ilmu yang tidak saya ketahui. Sekiranya saya sudah cukup pandai, kenapa saya masih tidak maju-maju dan peroleh kejayaan seperti orang lain? SAYA MESTI BUAT SESUATU!!!" 

Alhamdulillah, Allah telah tunjukkan jalan bagi saya. Dengan nama Allah dan hasil perbincangan dengan suami, saya sertai kelas ini. Saya buka mata, hati dan berlapang dada menimba ilmu cara-cara berblog yang sepatutnya. Dalam kelas ini, saya diajar cara-cara membina dan menyusun blog dengan betul. Gaya penulisan yang betul, yang dapat menarik perhatian dan kepercayaan pembaca seterusnya pelanggan berpotensi bagi perniaagaan atas talian nanti. Blog yang disediakan adalah gerbang asas perniagaan atas talian kita nanti.

Pembelajaran dijalankan secara atas talian (online) sepenuhnya oleh Nisa. Sungguhpun selain saya terdapat ramai lagi rakan-rakan kelas yang lain, namun Nisa masih mampu mengendalikan kelas ini dengan baik. Segala tunjuk ajar, perkongsian ilmu dan penyelesaian masalah dilaksanakan dengan sangat baik. Komuniti kelas ini juga sangat bermanfaat sebagai komuniti asas yang menyokong padu kepada pembinaan dan pengembangan blog kita. Jadi, kita tidak keseorangan. Alhamdulillah saya telah perolehi semangat berblog saya semula malahan jauh lebih baik dan bermanfaat dari dahulu. Bukankah itu yang kita mahu? Supaya hari ini lebih baik dari semalam dan  esok lebih baik dari hari ini.

Sekiranya anda berminat, maklumat lanjut boleh didapati di blog adinda sepupu saya yang comel lagi berkaliber ini; Khairunnisa Hamzahara. Masih ada kekosongan untuk kelas lagi. Siapa cepat dia dapat tau. Ingat, lapangkan dada, buka mata dan minda untuk menimba ilmu. Insyaallah Allah tunjukkan dan permudahkan jalan kejayaan bagi kita. 

Kelas dilaksanakan secara atas talian sepenuhnya mengikut keselesaan dan jadual masa pelajar itu sendiri. Tiada dateline, tiada kelas jadual tetap, tiada punchkad.

Pakej juga termasuk E-Book Super WAHM, Super Mom. Apa itu Super WAHM, Super Mom? Inilah cita-cita saya nanti. Banyak ilmu yang diperolehi dari E-book ini. Saya akan kongsikannya di entry akan datang. Nantikannya!

Tepat pada masanya.
Pakej tambahan E-book Panduan Mula Bisnes Butik ini sangat bersesuaian dengan saya yang baru mula berjinak memulakan perniagaan jubah sacara online. 


Jadi, apa anda tunggu lagi? Kita tak kan tahu arah mana hendak dituju selagi kita tidak mulakan langkah pertama kita. Tetapkan hati, fikirkan kejayaan yang kita impikan baik didunia mahupun diakhirat. Semua itu tidak datang bergolek. Usaha tangga jaya. Chaiyo!!!

Insyaallah.

Salam Sayang, Salam Ramadhan, Salam Kejayaan.

Mariatul Qiptiyah

Siapa sangka berkreativiti dapat menjana bahagia dan gembira dalam hidup kita 
"Sharing is caring"

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikanlah ;)

Aksesori Tambahan Tambah Seri Kad Ucapan

Teks : Mariatul Qiptiyah binti Md Sah Kad ucapan yang dditambah dengan aksesori rama-rama pre-cut, riben dan butang. sumber : kolek...